Julkaistu: 20.01.2020

Virtuaalitodellisuudesta tulee monelle meistä ensimmäiseksi mieleen virtuaalimatkustus. Istahdat mukavaan nojatuoliin, laitat virtuaalilasit päähäsi ja matkustat hetkessä Afrikan savanneille. Tai tutkit avaruuden ulottuvuuksia mukavasti kotisohvalta. Virtual Reality eli VR ei ole uusi tekniikka, mutta laitteita ja kaupallisia sovelluksia on ollut tarjolla vähän.

Mitä ovat XR ja VR?

Extended Reality eli XR on laajennettu todellisuus, jossa yhdistetään todellinen ja virtuaalinen maailma. Laajennetun todellisuuden alakäsitteitä ovat Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) eli lisätty todellisuus sekä Mixed Reality (MR) eli yhdistetty todellisuus. Virtuaalitodellisuus (VR) on tietokonesimulaation avulla luotu keinotekoinen kolmiulotteinen ympäristö, jota katsotaan virtuaalilaseilla. Lisäksi puhutaan immersiivisestä VR:stä eli kokonaisvaltaisesta elämyksellisestä virtuaalitodellisuudesta, johon perustuvia innovatiivisia sovelluksia tuodaan markkinoille vauhdilla.

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo laajasti eri toimialoilla

Virtuaalitodellisuutta hyödynnetään jo joissakin lääketieteen kliinisissä sovelluksissa, kuten kivunhallinnassa, kirurgiassa, kuntoutuksessa, psykiatriassa ja koulutuksessa. Kirurgian puolella uusi teknologia mahdollistaa esimerkiksi leikkausten todellisen kolmiulotteisen suunnittelun ja simuloinnin virtuaaliympäristössä. Saman virtuaalinäkymän äärellä voi olla monta ammattilaista yhtä aikaa samassa tilassa tai etäyhteyden päässä. Suomessa ensimmäinen VR/AR-teknologiaa hyödyntävä leikkaus tehtiin HUS:in neurokirurgian poliklinikalla kesällä 2017. Virtuaalitodellisuuteen perustuvat erilaiset lääketieteelliset sovellukset tulevat todennäköisesti lisääntymään, koska toimiva teknologia on jo olemassa ja kehitystyötä tehdään paljon eri puolilla maailmaa.

Teknologiaa hyödynnetään myös opetuksessa ja koulutuksessa. Autoalan opiskelija voi koota auton moottorin tai lääketieteen opiskelija voi harjoitella vaativia toimenpiteitä virtuaalitodellisuudessa. Uuden teknologian avulla toteutettu aikaa säästävä ja kustannustehokas koulutus tulee todennäköisesti korvaamaan osan perinteisestä opetusmetodista.

Yksi mielenkiintoinen soveltamisala on rakennusten ja infran suunnittelu. Arkkitehdin on helppoa tarkastella suunnittelemaansa kohdetta oikeassa mittakaavassa aivan kuin olisi rakennuksessa sisällä ja löytää näin mahdollisia ongelmakohtia. Muutosten tekeminen on huomattavasti edullisempaa suunnittelupöydällä kuin rakennusvaiheessa.  Ajattele, jos voisit jo rakennusta suunniteltaessa tulevana asukkaana piipahtaa katsomassa omaa asuntoasi ennakkokierroksella ja esittää muutostoiveet todellisen visuaalisen näkymän perusteella.

Virtuaalinen tiimipalaveri on paikasta riippumaton

Hyvä esimerkki uudenlaisesta tavasta hyödyntää teknologiaa on Suomessa kehitetty Glue. Glue on työyhteisöllinen sovellusalusta, jossa tiimit kokoontuvat virtuaalisesti keskustelemaan, ideoimaan ja kehittämään. Työskentely tapahtuu virtuaalilasien avulla, jolloin osallistuja voi liittyä tapaamiseen mistä päin maailmaa tahansa.

Kokoustaa voi missä vaan, lasi-iglussa Lapin tunturilla tai hiekkarannalla paratiisisaarella. Osallistujilla on omat 3D Avatar -hahmonsa, ja hahmot liikkuvat tilassa haluamallaan tavalla. Puhe tulee oikeasta suunnasta suhteessa muihin käyttäjiin - voit kuulla, seisooko joku takanasi vai edessäsi.

Yhteistyön ei tarvitse aina tapahtua suorana. Tiimitilat ja sisällöt eivät katoa kokouksen päätyttyä. Voit osallistua milloin tahansa seurataksesi ryhmäsi edistymistä ja tehdä muistiinpanoja muita tiimiläisiä varten, kun he käyvät oman tahtiinsa työtilassa.

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi turhaa matkustamista tulisi välttää. Virtuaaliset tapaamiset ovat konkreettisia ympäristötekoja.

 Virtuaalitodellisuuden uusi tuleminen

2010-luvun kehitys on virtuaalitodellisuuden toinen tuleminen. Yleisesti ajateltiin, että VR yleistyy jo 1990-luvulla, kun yritykset keräsivät suuria rahoituksia sovellusten ja laitteiden kehittämiseen. Odotuksista huolimatta VR ei tullut kuluttajien saataville aikaisemmin, mutta tutkimus VR:n parissa on jatkunut koko ajan yliopistomaailmassa.

Teknologian menestysmahdollisuudet ovat nyt huikeat, sillä virtuaalilaseissa tarvittava näyttötekniikka on älypuhelimien myötä kehittynyt paljon. Myös tietokoneiden tehot ovat kasvaneet eksponentiaalisesti kahdessa vuosikymmenessä. Kehittyneet tietoliikenneyhteydet mahdollistavat paremmin sovellusten käyttöönottoa.

Laitteilta vaaditaan huimaa suorituskykyä

Virtuaalitodellisuuden sovellusten käyttö vaatii laitteilta äärimmäistä suorituskykyä, sillä optimaalinen virtuaalikokemus edellyttää seitsemän kertaa tehokkaampaa grafiikan käsittelyä kuin perinteiset 3D-sovellukset ja -pelit. HP on tuonut markkinoille laajan valikoiman VR Ready -laitteita.

HP VR Ready -laitevalikoimasta löydät Z-pöytäkoneet, ZBook-kannettavat, suorituskykyiset Z-näytöt, maailman ensimmäisen ammattitason puettavan tietokoneen Z VR Backpackin, ultra-kevyet ja immersiiviset Reverb VR Headsetit sekä VIVE-VR-järjestelmän, joka tulee vaikuttamaan yritysten tapaan viestiä, kouluttaa ja tehdä tuotekehitystä tulevaisuudessa. Virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet ovat lähes rajattomat.